Fotostyling på Tove Hem & Trädgård

 
I våras hade jag en LIA (lärande i arbete) på inrednings och livsstilsmagazinet Tove Hem & Trädgård www.tovemagazine.se. Min handledare Lina Hansson, chefsredaktör på tidningen, en enormt begåvad stylist bland annat, lärde mig hemligheten bakom fotostyling.

Här nedan är min första ”riktiga” fotostyling som jag planerade och utförde från idé till plåtning. Med Lina som inspiratör fick vi till den perfekta touchen och jag är enormt nöjd med denna! Den publicerades som Månadens Stil: Fika i bersån i Tove Hem & Trädgård nr 6 2011.

av Louisa Westberg & Lina Hansson. Foto av Malin Cropper

Första stylingen

Månadens stil: Rockretro! Tove Hem & Trädgård nr 8 2011.

Efter 9 veckor på redaktionen var jag äntligen redo att göra någonting större! Lina agerade min uppdragsgivare och jag planerade och pitchade min idé till henne. Visade mina skisser och förslag utefter hennes önskemål. Retro är på tapeten, men att hitta moderna ting som dessutom finns ute i handeln den månad som denna styling publiceras i tidningen är en utmaning!

Inspirationen hittade jag genom att bläddra genom gamla tidningar, där och då bestämde jag mig för en köksmiljö och vilken vinkel kameran skulle ha. Sedan tog jag mitt SL-pass och for upp på Söder i Stockholm för att besöka diverse butiker med Retro tema för att hitta produkter till stylingen. Retro Etc www.retroetc.se och Odshop www.odshop.se satte basen med den söta hyllremsan och den röda lackstolen. Den röda tråden är den röda färgen och accenten är definitivt pelargonen!

Så här i efterhand kan man reflektera över sina verk och hade jag gjort om det samma idag hade jag arbetat mer med nivåskillnader mellan produkterna på bordet. Flyttat in hyllan och klockan mer in mot mitten i bilden samt antingen bytt ut skålstaplarna eller brickan bakom. Mönstren strider lite emot varandra tycker jag nu.

Känslan då? Ja, bilden i sig känns väldigt stylad, men rörigheten på bordet gör bilden mer levande, som i ett riktigt hem. Om det är en fördel eller en nackdel är kanske en smaksak.

av Louisa Westberg. Foto av Rostam Zandi

Rockigretro!

Ursäkta den usla bildkvalitén, men min kära gamla dator klarar inte av adobes bildbehandlingsprogram. Men jag kan ju bara inte låta bli att visa vad jag har gjort!

Om iisaii

En utrycksfull problemlösare ger ett inspirerande resultat.
Det här inlägget postades i Fotostyling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

