Hitta hem

Kärlek vid första ögonkastet

Kärlek vid första ögonkastet

Måndagen den 17 april gick vi in i en budgivning på ett hus som vi besökt på en visning veckan innan. Ett hus som satte ett lugn i själen båda gångerna vi var där. Lite litet kanske, aningen tråkig 60-tals design, men det vägdes fort upp av potential i både källare och inrett uthus. Och ja, dubbelgaraget med oljegropen lockade likväl som äppellunden på framsidan av kåken.

Skägglav prydde den täta skogen runtomkring och vi kände redan där och då att naturen är helande. En oas, dryga 20 min bilfärd från centrala Gävle.
Man kunde känna kärleken som levt på denna tomt. Hur ett äkta par levt tillsammans livet ut i detta hus. Tanken värmde och vi insåg, att det vill vi också göra. Här.

11121483_10153169109576136_2104855636_n

Teckning på kylskåpet

11121649_10153169109506136_1098613457_n

En blivande bakstuga?

I mitten utav 1900-talet bodde och arbetade vapenvägrare på gården med att bygga fönster. Samtliga hade skrivit sina namn och hemort på väggarna i den gamla ladan och i andra utrymmen på tomten.

11139858_10153169109446136_1102106287_n

Historien lever ännu

Ladan tilltalar mig och jag vill bevara historien. Ataljé på övre våningen och kanske en vedeldad bagarstuga på nedervåningen. Vägg i vägg ligger ett nyrenoverat gästrum där Du kan få bo när du kommer på besök.

Vi var totalt 7 budgivare som satt spända vid våra telefoner och väntade i turordning på att mäklaren skulle ringa. Kl 12.30 ringde telefonen första gången, jag stod i omklädningsrummet på jobbet. Mäklaren tog vårt bud och ringde sedan vidare i listan. Under tiden dök det upp nya bud via sms. Nervositeten och alla andra känslor svallade. Mathias var på jobbet.
Höll på att leverera nån slags vitvara till en kund.
Mamma hade sms:at och frågat om budgivningen var igång och att jag skulle hålla henne uppdaterad.
Jag minns inte så speciellt mycket annat än att jag var rädd att vi inte skulle ha råd när vår gräns började närma sig. Mathias peppade och hjälpte till via chatt.
-Nej, vi lägger oss inte. Vi har råd!
300 000 mer än vi planerat innebar 80 000 extra i kontantinsats. Det var inga problem, vi fixar det.
Tillslut var vi bara 2 budgivare kvar. Bjöd om varandra med 5-10 000 åt gången tills Mathias uppmanade mig via chatten att SLÅ TILL! så vi höjde 25 000.
Det dröjde en evighet. kommer det ett sms så har vi blivit överbjudna. Ringer det så är det mäklaren som vill meddela att vi står sist kvar.
-Det ringer
Det svartnar lite för ögonen och jag går hålla tårarna tillbaka och försöka låta anständig när jag svarar.
Hjälp, vi har vunnit budgivningen…
Ringer Mathias och kan inte få fram ett ord. Tårar av lycka har blurat bort allt. Vi vann budgivningen. Vi har hittat hem!
Ringer mamma, helt apatisk, hon skrattar. Det var ingen mer som bjöd över oss, vi har köpt ett hus.
När vi flyttar in är ännu inte färdigt. Men tillträde kommer vi nog kunna få relativt snart. Mathias åker upp och börjar jobba på Korsnäs 1/6, och jag blir högst troligen kvar i Göteborg någon månad extra för att få ett avslut från allting här.

Välkomna till Laggarbovägen Bildutskrift <bilder från mäklaren

Om iisaii

En utrycksfull problemlösare ger ett inspirerande resultat.
Det här inlägget postades i Before, Buying a house, Home owning, Interior design och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hitta hem

  1. Mia H skriver:

    Åh, spännande! Vad fint det ser ut, ska bli roligt att se vad ni gör av det. 🙂 Lycka till!

  2. Seija Järvi Knutson skriver:

    Så fint du skrivit om ert blivande hem, din berättelse rörde mig till tårar. Jag önskar er all lycka i ert fantastiska lilla hus. Kramar från mamma/svärmor

Kommentera

